Positief denken oefening! 10 opdrachten die je dagelijks helpen

positieve denken

In deze moderne wereld waar stress en negativiteit helaas te vaak overheersen, is het belangrijk om de kracht van positief denken te omarmen. In dit artikel gaan we een krachtige positief denken oefening met 10 effectieve opdrachten verkennen om jouw positieve kant van je mindset te versterken.

Of je nu worstelt met negatieve gedachten, streeft naar persoonlijke groei, professioneel succes of gewoonweg een gelukkiger leven, de kracht van positief denken transformeert je leven. Van visualisatie tot dagelijkse affirmaties en we gaan dieper in op praktische strategieën die je helpen bij het ontwikkelen van een positieve mindset.

Lees verder en ontdek hoe je met eenvoudige, krachtige opdrachten jouw denkpatronen kunt transformeren. Elke positief denken oefening zal je helpen om een optimistischer en veerkrachtiger perspectief te krijgen.

De kracht van positief denken

Positief denken wordt vaak misbruikt als een poging om negativiteit volledig uit te schakelen. Maar dat is gewoon niet mogelijk. Wij kunnen negativiteit niet zomaar uitschakelen, het hoort bij het leven. Maar onze kracht zit in hoe wij reageren op de negativiteit die op ons pad komt. Het belangrijkste is om te beseffen dat wij altijd een keuze hebben.

Tijdens uitdagende situaties is het zeker niet makkelijk om positief te blijven. Maar het gaat erom dat je even op adem komt en bewust kiest voor een positieve houding zelfs tijdens uitdagingen.

Positief denken draagt ​​bij aan emotionele veerkracht, het vermogen om met uitdagingen om te gaan en het helpt om gezonde relaties op te bouwen. Meer zelfvertrouwen en veerkracht helpt je om flexibel te reageren in de meest uitdagende situaties.

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat een positieve mindset goed voor je mentale maar ook voor je fysieke gezondheid. Mensen die positief denken zijn ambitieus en gaan achter hun plannen en dromen aan, doorgaans met veel succes. Mensen die daarentegen negatief zijn, blijven vaak hangen in een tegenslag, waardoor toekomstplannen vaak worden uitgesteld.

Maar zoals ik al zei de keuze ligt altijd in jouw handen want iedereen kan leren om positief te denken en met een enkele oefening per dag ben je al op de goede weg.

Positief denken oefening in het dagelijks leven

Het is belangrijk om positief denken in je dagelijkse routines te integreren. Dit kan zijn door bewust positieve aspecten in uitdagende situaties te zoeken, dankbaarheid te tonen of door tijd te maken voor activiteiten die je blij maken.

positief denken oefening tijdens het hiken

Ik geloof dat onze wereld één grote speeltuin is waar we alles mogelijk kunnen maken als we het echt willen. Ik geloof dat als we openstaan ​​voor mogelijkheden en als we onszelf blijven ontwikkelen, we elke dag een stap dichter bij het leven komen dat ons echt gelukkig maakt.

Ik geloof dat het niet gemakkelijk is, want hoe hard we ook proberen, sommige mensen zullen ons altijd veroordelen omdat ze ons en wat we doormaken niet (willen) begrijpen. Maar onthoud altijd dat we allemaal vrije zielen zijn en dat we altijd één beslissing verwijderd zijn van een totaal ander leven.

Mijn visie van de wereld (Eva)

Worstelen met negatieve gedachten is echt een bekend terrein voor mij. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar de vraag; ”Wat moeten anderen mensen van jou denken?” iets te vaak gesteld werd. Mijn zelfbeeld was dus best laag totdat ik mijn eerste boek (The Secret) over positief denken las. Ik was toen 16 jaar en er opende een totaal andere wereld voor mij. Ik ben nu ouder dan 30 maar ontwikkel nog steeds mijn zelfbeeld.

Negatieve gedachten komen soms nog steeds naar boven zoals een pop-up melding maar ik heb geleerd dat ik altijd een keuze heb om die melding de positieve kant op te sturen. Dit gaan we leren vandaag. Het belangrijkste is dat je bewust kiest voor jezelf en jouw geluk. Gebruik dagelijks de onderstaande opdrachten en ervaar zelf de kracht van positief denken.

Opdracht 1: Maak een dagboek over dankbaarheid

Maak een dagboek en begin elke dag met het op schrijven van 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Dit kan variëren van kleine dagelijkse pleziertjes tot grote levensgebeurtenissen. Het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek is een eenvoudige maar krachtige positief denken oefening. Zo train je je hersenen om meer aandacht te besteden aan positieve ervaringen, hoe klein ze ook zijn.

Opdracht 2: Word bewust van jezelf

Bewustwording van jezelf is belangrijk voor persoonlijke groei en mentaal welzijn. Het omvat het herkennen en begrijpen van je eigen emoties, gedachten, overtuigingen en reacties. Deze zelfkennis helpt bij het ontwikkelen van emotionele intelligentie, verbetert relaties met anderen, en stelt individuen in staat om meer afgemeten en doordachte keuzes te maken.

Maak een lijst van je positieve en ook van je negatieve eigenschappen. Door zelfbewustzijn krijg je een beter zelfbeeld waardoor jij makkelijker werkt aan jouw negatieve eigenschappen en jouw positieve kant beter gaat benutten.

i love me

Opdracht 3: Zelfbeeld versterken & Dagelijkse affirmaties

Nu jij een beter zelfbeeld hebt weet jij welke negatieve eigenschappen je wilt verbeteren. Creëer een set van positieve affirmaties die je dagelijks hardop zegt. Deze kunnen gerelateerd zijn aan je zelfvertrouwen, doelen of algemene levensvisie.

Bijvoorbeeld: Ik weet dat ik soms best ongeduldig kan zijn. Dan wordt één van de dagelijkse affirmatie, ik heb tijd en ik ben geduldig.

Regelmatig herhalen van deze affirmaties helpt je bij het verminderen van negatieve zelfspraak en het versterken van positieve gedachtepatronen.

Lees ook dit –> Wat zijn affirmaties?

Opdracht 4: Visualiseer

Visualisatie is een krachtige tool voor het verbeteren van motivatie en zelfvertrouwen. Dit kan gaan over het bereiken van doelen of jezelf in een gelukkige en vredige staat voorstellen.

Bekijk deze inspirerende video met Arnold Schwarzenegger over de kracht van visualisatie:

Opdracht 5: Jezelf omringen met positiviteit

Je omgeving heeft een grote impact op je mindset. Zijn er mensen in je omgeving die jouw zelfbeeld naar beneden trekken? Laat jezelf nooit slecht voelen door een ander. Kies geluk in je relaties, omring jezelf met positieve mensen, verrijk je omgeving met inspirerende boodschappen en kies voor media die een positieve invloed hebben.

Hoe kies je ervoor om gelukkig te zijn? Lees dit ook –> 4 handige tips!

Opdracht 6: Mindfulness & Ademhaling

Mindfulness en meditatie zijn effectieve methoden om in het huidige moment te leven en negatieve gedachten los te laten. Regelmatige beoefening kan leiden tot een dieper gevoel van innerlijke vrede en een positievere kijk op het leven. Mindfulness in het dagelijkse leven is onmisbaar en het betekent niet anders dan leven in het hier en nu. Zoals sport goed is voor je lichaam, is mindfulness goed voor je geest.

Ben jij iemand die vaak en graag wandelt? Ga dan eens voor een wandeling zonder doel of haast en geef volledige aandacht aan elke stap die je zet. Wat zie je? Hoe voelt het? Wees bewust van je beweging, ademhaling en de gedachten die opkomen.

Ga rustig zitten of liggen op een plek waar niemand je stoort en ga bewust ademen. Adem in en adem uit. Dit moment kan je ook gebruiken als een dankbaarheid momentje en om je affirmaties te herhalen.

positief denken oefening zelfvertrouwen

Meer in het nu leven? Lees dit ook –> 5 simpele tips!

Opdracht 7: Denk eens om

Anders leren denken is makkelijker gezegd dan gedaan, daarom moeten wij dagelijks positief denken oefenen. Eerst moeten wij beseffen dat de problemen in ons leven niet het probleem zijn, maar de manier hoe wij erover denken wel. Denk eens om, maak van je problemen een feit, hierdoor kijk je naar de werkelijkheid en verander je jouw ”problemen” naar een mogelijkheid. Dit heet omdenken.

Wat ook heel belangrijk is om te leren dat de zin; ”Ja, maar…” een indirecte manier is om nee te zeggen en het heeft een ontkennend effect. Mensen die regelmatig ”Ja, maar…” zeggen zijn vaak negatief ingesteld en nemen geen verantwoordelijkheid want er is altijd iets (een probleem).

Als je weet dat je iets te vaak ”Ja, maar…” zegt, maak er een “Ja, en…” of gewoon een volmondig ”Ja” van. Zoek de problemen niet op maar zie de mogelijkheden.

Ja-maar wat als alles lukt?
Zoals verwacht loopt alles anders
Ja,

Opdracht 8: Vertrouwen

Zelfvertrouwen is echt een sleutelingrediënt als je positiever wilt leren denken. Het gaat niet alleen om jezelf goed voelen maar om echt te geloven in wat je kan en wie je bent. Dit vertrouwen groeit beetje bij beetje, door de ups en downs die je meemaakt en hoe je ermee omgaat. Het leuke is dat als je zelfverzekerd bent je uitdagingen meer als spannende kansen ziet dan als enge hindernissen. Dit geeft je een soort positieve bril waarmee je naar de wereld kijkt waardoor alles net wat zonniger lijkt.

Meer zelfvertrouwen krijgen? –> 7 tips die jou helpen!

Opdracht 9: Focus

Het gebeurd vaak dat mensen alles tegelijk willen bereiken waardoor een hele chaos ontstaat in hun gedachten.

”Ik wil optimistischer worden, ik doe alles om meer positiviteit in mijn leven te creëren en mijn relatie kan ook een positieve boost gebruiken. Maar jeetje, waar moet ik beginnen? ” -Herkenbaar?

”Alle verandering begint bij jezelf. Als jij veranderd, veranderd de wereld om je heen met je mee.”

Houd je focus op jezelf en op het positieve. Het leren van positief denken is een continue voortgang, leg je focus op de dingen die goed gaan in je leven en wees daar dankbaar voor.

Opdracht 10: Sociale media pauze

Social media kunnen negatieve effecten hebben op de geestelijke gezondheid. Sociale media is niet de realiteit. Jij ziet wat mensen willen dat je ziet en het is vaak gewoon niet de werkelijkheid. Door het bevorderen van onrealistische vergelijkingen en een onjuist zelfbeeld, veroorzaakt door de neiging om alleen de hoogtepunten van andermans leven te zien, kom je in een spiraal van negativiteit terecht.

Dit kan leiden tot gevoelens van ontoereikendheid en een laag zelfbeeld. Bovendien kan de constante stroom van informatie en prikkels leiden tot overweldiging en stress. Deze hebben een negatieve invloed op het vermogen om positief te denken. Daarom nemen wij soms ook een pauze van social media. Pauze nemen helpt om op jezelf te concentreren, bij het herstellen van mentale rust en het bevorderen van een gezondere en positievere mindset.

Uitdagingen overwinnen bij het behouden van een positieve mindset

Het handhaven van een positieve mindset is echt uitdagend vooral tijdens moeilijke tijden. Maar deze uitdagingen overwinnen is een belangrijke onderdeel van het behouden van een positieve mindset.

Het leven gooit soms dingen op ons pad die ons echt op de proef stellen. Van kleine tegenvallers tot grote hobbels. Het geheim is om niet te blijven hangen in het ‘waarom ik?’ gevoel maar om elke uitdaging te zien als een kans om sterker te worden. Makkelijk? Zeker niet altijd. Maar door elke ervaring als een leer moment te zien kunnen we groeien. Zo blijven we gericht op het positieve, zelfs als het even tegen zit.

Het is belangrijk om geduldig te zijn met jezelf en te erkennen dat het een continu proces is. Zoek steun bij anderen, herinner jezelf aan je vooruitgang en plan de bovenstaande positief denken oefening in je dagelijkse leven.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *