Je gaat met de camper door Italië rijden en gelijk heb je. Het is een schitterend land om door heen te rijden. Van bergweggetjes tot uitgestrekte wegen langs het strand, je vind het allemaal in dit veelzijdige land.
Maar hoe is het nu om in Italië met de camper rond te rijden? Waar moet je op letten? Wat is een ZTL-zone? Heb je sneeuwkettingen nodig in de bergen? In dit artikel geef ik antwoord op deze vragen en deel ik onze ervaringen van 2 maanden rijden met een camper in Italië.
Inhoudsopgave
Italianen in het verkeer
Zodra je met de camper Italië binnen komt rijden merk je dat de Italianen een hele andere rijstijl hebben dan je waarschijnlijk gewend bent. Het voelt een beetje alsof ze altijd haast hebben in het verkeer. Ze zijn gek op bumperkleven en halen je in zodra het kan(maar ook als het niet kan).
Inhalen doen de Italianen vaak netjes aan de linkerkant maar als er rechts plek is dan doen ze dit ook. Je denkt nu misschien dat ik het heb over de snelweg maar niets is minder waar. Dit gebeurt gewoon in de stad en op bergweggetjes. Op de snelweg rijden ze redelijk netjes.
Probeer zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg te rijden en laat je niet opjagen. Voor je het weet rijdt je 30km te hard en wordt je alsnog rechts en links ingehaald.
Verkeersborden
De borden in Italië lijken doorgaans erg op de Nederlandse borden, daar hoef je je geen zorgen over te maken. De manier van borden plaatsen is een heel ander verhaal. Er staan soms zoveel borden op een kort stukje weg dat het er vaak alleen maar onduidelijker van wordt. Of er staan zoveel teksten en symbolen op dat je er al voorbij bent voordat je begrijpt wat er bedoelt wordt.
Maar er zijn ook regelmatig stukken weg waar geen bord te bekennen is terwijl dat de situatie een stuk makkelijker zou maken. Het was voor mij vaak een raadsel hoe hard ik ergens mocht rijden. De Italianen vinden het ook een sport om verkeerde borden te plaatsen. Zo staan de borden die waarschuwen voor een stijging of daling regelmatig verkeerd. Dan denk je 10% te gaan dalen en dan blijkt dat je 10% gaat stijgen.
Verkeersborden zouden ze overigens ook gewoon weg kunnen halen want Italianen houden zich toch niet aan de geldende regels. Ze zien verkeersborden meer als een advies. Het is bijvoorbeeld heel normaal voor Italianen om veel te hard te rijden zowel binnen- als buiten de bebouwde kom. En zoals ik al eerder zei, ook al staat er een “verboden in te halen” bord vlak voor een onoverzichtelijke bocht, je wordt gewoon ingehaald, zelfs als ze jou daarbij moeten afsnijden.
Flitspalen
Als je met de camper door Italië aan het rijden bent dan zal je zien dat ze gek op flitspalen zijn. Dat is op zich ook niet gek met al die automobilisten die veel te hard rijden. Gelukkig zijn ze in Italië wel zo aardig om je van te voren te waarschuwen dat er een flitspaal staat. Vaak staat er een bord in de buurt (of op de flitskast zelf) hoe hard er gereden mag worden, maar dit is niet altijd het geval.
Veel flitspalen zijn overigens niet meer in gebruik maar dat is lastig te zien als je er langs rijdt. Soms worden de waarschuwingsborden afgeplakt maar meestal gebeurt dit niet.
Soorten flitspaal
Flitspalen zijn er in verschillende vormen, maten en kleuren. De meest voorkomende flitspaal is de oranje kast. Deze staan voornamelijk in bewoonde gebieden maar ook langs 70 en 90 km/uur wegen. Deze zijn lekker opvallend en zie je eigenlijk al eerder staan dan de waarschuwingsborden zodat je rustig kan controleren hoe hard je eigenlijk rijdt.
De blauwe flitskast is vaak iets groter en komt net als de grijze flitskast minder vaak voor. De grijze kast is vervelend want die ziet er echt niet uit als een flitskast. Deze zie je dan ook vaak over het hoofd.
En dan zijn er nog de flitspalen. Deze hangen boven de weg aan een paal of achter een verkeersbord. Ook deze zijn niet heel erg opvallend en je bent er voorbij voordat je het weet.
Flitspaal verklikker
In Italië is het verboden om met een flitspaal verklikker of radardetectie in de camper te rijden. Het is niet verboden om GPS apparatuur te gebruiken die de informatie uit een POI (openbare databank) haalt. Dat zou ook wel raar zijn aangezien ze zelf ook waarschuwen met borden.
Tijdens onze reis heb ik dankbaar gebruik gemaakt van google en apple maps. Deze geven beide de locaties van flitspalen aan. Ik schat dat ze 90% van alle flitspalen in hun systeem hebben staan en je op tijd waarschuwen. Flitsmeister is overigens ook beschikbaar in Italië maar daar hebben wij bijna geen gebruik van gemaakt.
Waar moet je op letten als je met je camper gaat tanken in Italië?
In Italië kan je bijna op elke hoek van de straat je camper vol tanken. Er zijn letterlijk tankstations in overvloed. De meeste tankstations verkopen de standaard E5 (euro95) en B7 (diesel) en vaak hebben ze daar ook nog varianten op.
Diesel en euro95 mag je zelf tanken en dan geld de prijs die op de borden staat aangegeven. Maar let goed op want de meeste tankstations hebben naast de zelfservice ook een service pomp.
Bij deze pomp wordt alles voor je gedaan, ze openen de tank, vullen de tank en sluiten daarna de tank weer netjes af. Vervolgens komen ze meestal met een pinapparaatje naar je toe en moet je betalen.
Deze service is uiteraard niet gratis en er worden verschillende bedragen toegepast. Wij hebben bedragen gezien van 11 cent per liter tot 29 cent per liter extra op de liter prijs. Zorg er dus voor dat je bij de goede pomp gaat staan, wij hebben meerdere verhalen gehoord van mensen die het niet door hadden en daardoor vele euro’s extra moesten afrekenen. Meestal hangen er bordjes boven de pompen die aangeven welke service er geboden wordt.
LPG is bij veel tankstations verkrijgbaar en mag alleen getankt worden door de pompbediende. Hij zal je alleen helpen als je een buitenvuller hebt. Losse flessen mogen ook in Italië niet gevuld worden. Hiervoor worden overigens geen extra kosten berekend.
Mag je met je camper een milieuzone in rijden in Italië?
Er zijn in Italië veel milieuzones en er zijn maar een paar steden waar je een ontheffing kan aanvragen of kopen. Een milieuzone wordt aangeven door een bord met de tekst “zona traffico limitato”. Onder dit bord wordt vaak nog vermeld voor wie het geldt, voor wanneer het geldt of wie juist uitgezonderd zijn.
Of jij met je camper de milieuzone in mag rijden staat vermeld op het bord dat de milieuzone aangeeft. Let dus goed op als je zo’n bord ziet staan en er rijdt er niet zomaar voorbij. Italië hangt vol met camera’s en de boete wordt netjes bij je thuis bezorgt.
Soms geldt het verbod op bepaalde dagen of tijden. Ook dit staat dan netjes vermeld op het bord. 2 gekruiste hamers betekent van maandag tot en met zaterdag en een kruis betekent zondag.
De wegen in Italië
In some country’s they drive on the left, in Italy you drive on whats left.
Wij hebben een aantal keer gebruik gemaakt van de tolwegen. Normaal doen we dit niet maar op dat moment wilden we snel met de camper van de ene kant van Italië naar de andere kant rijden. De tolwegen zijn fantastische wegen om op te rijden. Ze worden goed onderhouden en de belijningen zijn goed zichtbaar. De wegen rijden comfortabel en je hoort nauwelijks iets trillen in de camper.
Maar 95% van onze tijd in Italië hebben we met onze camper op de gewone wegen gereden. Het is een wonder dat alles nog vast zit. De wegen in Italië zijn ontzettend slecht. Ik heb het dan niet over de grindwegen want daar kan je dat bij verwachten. Nee, gewoon doorgaande wegen in de stad, de snelweg en de bergwegen. Overal zitten scheuren, bulten en kuilen.
Vaak reed ik zigzaggend over de weg om de kuilen en gaten te ontwijken. Soms lukte het niet eens om ze te ontwijken en reed ik stapvoets op een 70km/uur weg.
Rotondes
Het is af en toe een uitdaging om met je camper over de rotondes in Italië te rijden. Om heel eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen idee wat de precieze regels zijn. Ik gebruik daarom altijd mijn knipperlicht op een rotonde en ik rijd rustig.
De rotondes in Italië hebben vaak meerdere banen of zijn zo breed dat er meerdere auto’s naast elkaar kunnen rijden. Ik heb rotondes met 6 banen gezien terwijl de afrit maar 1 baan had. Mijn tip is om gewoon op de buitenste baan te rijden met je knipperlicht aan. Je hoeft op die manier alleen maar de banen links van je in de gaten te houden en het verkeer dat de rotonde op wil rijden ziet waar jij heen wil gaan.
De voorrangsregels op de rotonde zijn ook niet altijd het zelfde. Kijk goed naar de borden en de haaientanden op de weg. Op de meeste rotondes heb je voorrang als je op de rotonde rijd. Maar er zijn ook rotondes waar je voorrang hebt als je de rotonde oprijdt.
In- en uitvoegstroken
De in- en uitvoegstroken in Italië zijn ook heel anders dan in de meeste andere landen. Ze zijn erg kort en erg smal. Een normale auto is al breder dan de meeste voegstroken. Let hier dus goed op als een voorganger een afrit neemt. Deze blijft tot het laatste moment half op de weg rijden.
Zoals ik al zei zijn de voegstroken ook erg kort en vaak komt er meteen een bocht na de afrit. Op de voegstrook mag je dan ook maar maximaal 40 km/uur rijden. Ook de invoegstroken zijn smal en kort en je hebt geen voorrang als je gaat invoegen. Het kan dus zomaar zijn dat je stil staat op de invoegstrook en moet wachten op een gaatje om in te voegen.
Snelheidslimiet
Italië heeft ongeveer dezelfde snelheidslimieten als Nederland maar zijn soms best verwarrend omdat de maximum snelheid niet altijd wordt aangegeven en vaak wisselt. In het algemeen gelden de volgende regels;
Camper weegt minder dan 3500 kilo. | Camper weegt meer dan 3500 kilo. |
– Snelweg (groen bord) 130 km/uur – Autoweg (blauw bord) 110 km/uur – Binnen de bebouwde kom (wit bord zwarte letters) 50 km/uur – Buiten de bebouwde kom (wit bord rode streep) 90 km/uur | – Snelweg (groen bord) 100 km/uur – Autoweg (blauw bord) 80 km/uur – Binnen de bebouwde kom (wit bord zwarte letters) 50 km/uur – Buiten de bebouwde kom (wit bord rode streep) 80 km/uur |
Parkeren
De regels voor het parkeren zijn niet zo heel moeilijk en grotendeels gelijk met de regels in Nederland. Doorgaans staan de regels met borden aangegeven. Als er geen bord staat dat je niet mag parkeren is er niets aan de hand. Waar je even op moet letten zijn de kleuren van de parkeervakken want daar zit wel een verschil in.
Witte belijning
Anders dan in Nederland is dat je op parkeervakken met witte belijning je de camper altijd gratis mag neerzetten. Gelukkig zijn deze parkeerplaatsen er in overvloed. Wij zijn relatief weinig betaalde parkeerplaatsen tegen gekomen. Dat kan natuurlijk ook komen omdat wij altijd gratis plekjes op zoeken.
Blauwe belijning
Als de parkeervakken blauwe lijnen hebben moet er betaald worden of een parkeerschijf gebruikt worden. Dit staat altijd duidelijk aangegeven, vaak staan de tarieven per type voertuig ook vermeld. Als de parkeerautomaat is afgedekt of verwijderd hoeft er ook niet betaald te worden. Let dus altijd goed op want het kan weleens verwarrend zijn.
Gele belijning
Parkeervakken met gele belijningen zijn bestemd voor bepaalde ontheffinghouders zoals gehandicapten en hulpdiensten. Dit staat meestal ook nog met een bord aangegeven.
Wat moet je verplicht meenemen in de camper als je naar Italië gaat?
Als je in Italië met de camper wil rijden is het verplicht om een aantal dingen bij je te hebben. Ik weet niet hoe streng hier op gecontroleerd wordt want wij zijn gelukkig niet aangehouden in Italië maar voor de veiligheid van jou en je passagiers raad ik aan om deze items wel mee te nemen.
Gevaren driehoek
In Italië is het verplicht om altijd een gevarendriehoek bij je te hebben. Deze moet je gebruiken in geval van pech als je camper niet tijdig zichtbaar is voor het overige verkeer. Bijvoorbeeld in een bocht of bij mist. Als de camper goed zichtbaar is dan is het niet verplicht maar wel verstandig om de gevaren driehoek te gebruiken. Plaats de driehoek ongeveer 100 meter voor de camper. Als je op een erg onveilige locatie staat, zwaai dan net na de gevarendriehoek met bijvoorbeeld een veiligheidshesje om het andere verkeer extra te waarschuwen zorg wel dat je dit veilig doet.
Veiligheidshesje
Het is verplicht om voor iedere inzittende een veiligheidshesjes bij je te hebben. Rijden er vier mensen mee dan moeten er 4 hesjes aan boord zijn. De veiligheidshesjes moeten binnen handbereik liggen. Bij pech buiten de bebouwde kom moet het hesje door iedere inzittende meteen aan gedaan worden. Alleen veiligheidshesje die gekeurd zijn volgens de norm EN 20471:2013 mogen gebruikt worden.
Sneeuwkettingen
Vanaf 15 november tot en met 15 april is het op veel wegen verplicht om passende sneeuwkettingen bij je te hebben als je niet op winterbanden rijdt. Deze periode kan vervroegd en verlengd worden als de weersomstandigheden dat vereisen. Op de wegen waar het verplicht is om sneeuwkettingen bij je te hebben of op winterbanden te rijden, staan blauwe borden met een wiel erop en (een variant van) de tekst “obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo” langs de weg.
In dit artikel heb ik onze ervaring gedeeld en mijn best gedaan om juiste informatie te geven maar natuurlijk kan ik een foutje gemaakt hebben. Zie je iets wat onjuist is of wil je jouw ervaringen delen? Laat gerust een opmerking achter. Ik wens je heel veel plezier in Italië .
Misschien vind je dit ook leuk
5 simpele maar effectieve tips om positief te denken!
In dit artikel lees je waarom het zo belangrijk is om positief te denken, hoe je dat doet en ik onthul 5 tips die zorgen voor dagelijkse positiviteit.
De wet van aantrekkingskracht + 7 oefeningen!
In dit artikel leer je hoe je deze wet kunt gebruiken om jouw leven positief te verbeteren. We duiken dieper in de inhoudt van de wet van aantrekkingskracht, hoe het werkt, en hoe je het gebruikt om je dromen waar te maken.
Mindfulness voor het Dagelijkse Leven cursus [ REVIEW ]
In deze review lees je alles wat jij wilt weten over de cursus “Mindfulness voor het dagelijkse leven”.