Meer in het nu leven? 5 simpele tips

Breng je gedachten op orde met deze 5 tips

Eva en Dusty in Hongarije leven in het nu

Waarom is het zo moeilijk om in het nu te leven en waarom gaat dat niet automatisch? Ons lichaam is altijd in het hier en nu maar onze gedachten dwalen snel af en we zijn vaak ergens anders met ons hoofd. Herkenbaar? In dit artikel gaan we kijken wat leven in het nu is en hoe je dat doet. Ik geef ook 5 simpele tips om meer in het nu te leven en die je helpen om te genieten van alle momenten.

We denken vaak dat we eerst van alles moeten oplossen voordat we in het huidige moment echt van ons leven kunnen genieten. Als jij ook denkt dat je moet wachten tot alles perfect is, houdt er dan rekening mee dat je daar heel lang op kunt wachten. Er is geen perfect moment in het leven maar je kunt zelf voor die perfecte momenten in je leven zorgen. Daarom wilde ik vooral dit artikel schrijven. We zijn vaak bezig met onze toekomst maar je moet natuurlijk ook wel genieten van de reis die je maakt om je droom te verwezenlijken.

Wat is mindful en leven in het hier en nu?

Wij mensen zijn altijd druk bezig in ons hoofd met alle dingen die in ons leven gebeuren. We plannen onze toekomst en denken vaak na over ons verleden. Maar soms vergeten we dat de toekomst er nog niet is en dat we het verleden niet meer kunnen veranderen. Waarom maken we ons dan zo vaak zorgen over dingen die we op dit moment niet meer in de hand hebben?

Door alle drukte in ons hoofd vergeten we onze zintuigen te gebruiken. Zien, ruiken, voelen en horen wat er nu werkelijk gebeurt. Zo missen we veel van het leven en vergeten we soms om, in het moment, van de kleine dingen in het leven te genieten.

We zijn ons hier niet echt van bewust. De tijd vliegt voorbij terwijl we allemaal constant op de automatische piloot zitten. Als je vergeet om regelmatig een momentje voor jezelf te creëren en bewust te zijn van het hier en nu, dan is de kans groot dat je meer in je hoofd leeft en niet in de realiteit.

Mindful zijn en leven in het nu is genieten en het accepteren van dit moment. Dat betekent dat je alles accepteert wat er op dit moment in je leven gebeurt. Het kan zijn dat je niet lekker in je vel zit of dat er iets vervelends gebeurt is. Maar als je gelooft dat alles weer goed komt en de situatie accepteert, dan maak je je leven een stuk makkelijker. Het kan zijn dat het eventjes duurt voordat je de situatie accepteert en dat is normaal, maar heb vertrouwen in jezelf en probeer er niet over te piekeren.

Je bent simpelweg hier en nu en als je dit accepteert dan geeft dat tevredenheid, geluk en rust in je hoofd. Leven in het hier en nu heeft een positieve invloed op je mentale en fysieke gezondheid en zorgt er ook voor dat je je leven echt leeft, in plaats van dat je je zorgen maakt over hoe het zou moeten zijn.

Herkenbaar?

  • Je hebt een gesprek gehad dat totaal verkeerd verliep, helemaal niet zoals jij het gesprek gepland had. Vervolgens zit je er nog de hele avond aan te denken en je hebt dat gesprek al 5 keer opnieuw in je hoofd gevoerd. Natuurlijk is het goed om over het gesprek na te denken om jezelf te verbeteren maar blijf er niet over piekeren.
  • Op een willekeurig moment maak je je zorgen over dingen en realiseert je opeens dat er al een uur voorbij is zonder dat je het merkte.
  • Je zit ergens op een bankje met een schitterend uitzicht, maar je kunt er op dat moment niet echt van genieten. Je denkt alleen maar aan je takenlijstje of aan andere dingen die jou storen.
  • Gesprekken met andere mensen vind je vaak zinloos en soms je luister niet eens naar wat ze zeggen. Misschien zit je ergens anders met je gedachten?!

Dit zijn simpele voorbeelden van momenten in het leven wanneer je meer in je hoofd zit dan in het nu.

MIndfulness en leven in het nu hoe doe je dat?

We hebben per dag enorm veel gedachten die door ons hoofd komen en gaan. Onderzoekers schatten de hoeveelheid gedachten die mensen gemiddeld hebben op ongeveer veertig- tot zestigduizend gedachten per dag. Dat is toch niet normaal?! Die gedachten zijn er gewoon, zelfs als wij dat niet willen. Maar het belangrijkste is de manier hoe wij om gaan met deze gedachten.

Laat je leven niet beïnvloeden door gedachten die je niet wil hebben of het niet waard zijn. Die zijn alleen maar goed om jezelf druk te maken. Wees er bewust van dat we altijd de keuze hebben met welke gedachten we verder gaan en welke gedachten we loslaten. Op elk moment in ons leven hebben we meerdere keuzes. Kies je voor bewustzijn of kies je om overal over te piekeren?

Je kunt natuurlijk je hoofd in het zand steken en wensen dat de situatie anders is (en om eerlijk te zijn, dit is ons ook gebeurd) maar dit zorgt alleen maar voor meer spanning en er verandert niks. Je zal de realiteit toch een keer onder ogen moeten komen.

Of je ervaart en accepteert datgene dat op je pad komt en onderneemt een gerichte actie. Acceptatie kalmeert je geest, geeft rust en zo is het makkelijker om beslissingen te nemen. Zo groei je verder als persoon en ontwikkel je een positieve mindset.

Dus de vraag is: accepteer je wat er op je pad komt en geniet je van het leven in het nu? Ga je actie ondernemen of blijf je in je hoofd zitten piekeren?

5 tips om meer mindful te zijn en in het nu te leven

Deze 5 simpele tips gebruiken wij dagelijks om in het nu te leven en te genieten.

Tip 1. Wees dankbaar

Wat kun je nu meteen doen om je leven een nieuwe start te geven? Maak een lijstje van dingen waar je dankbaar voor bent. Richt je aandacht op wat je hier en nu hebt. Je gaat je dankbaar voelen voor alle dingen die je een goed gevoel geven.

Dankbaarheid tonen is een enorm krachtige oefening en één van de beste tips waardoor je leven rijker wordt. Je zult je gelukkiger voelen, acceptatie wordt makkelijker en je gaat waarderen wat je op dit moment hebt. Ik maak elke dag tijd voor een momentje van dankbaarheid. Sowieso elke ochtend als ik wakker word ben ik dankbaar dat we nog steeds veilig staan met ons Bussie. In de avond neem ik onze dag even door en ben ik ook dankbaar voor de goede dingen die wij die dag beleefd hebben. Iedereen heeft wel iets om dankbaar voor te zijn.

Tip 2. Let op je ademhaling

Bewust zijn van je ademhaling houd je in het hier en nu. In het dagelijks leven bevindt je lichaam zich altijd in het hier en nu, terwijl je gedachten ergens anders zijn. Maar wanneer je je bewust bent van jouw inademing en uitademing, breng je jouw geest terug in jouw lichaam.

Sta soms even stil en geef volledige aandacht aan je ademhaling en aan jezelf, zonder spanning of druk. Je zult meer aanwezigheid, rust en ontspanning voelen. Je kunt alle gedachten die in je hoofd wervelen (beter) achter je laten.

Feitje: door dat je ademhalingsoefeningen doet, komt er meer zuurstof in je bloed. Dit zorgt ervoor dat je ook meer energie hebt. Ademhaling is het belangrijkste gereedschap om je lichaam en geest gezond te houden.

Tip 3. Zet muziek aan

Muziek kleurt je leven en raakt je ziel. Onderweg, tijdens het sporten, tijdens het koken of onder de douche, ik hou ervan om muziek te luisteren en mijn humeur een vrolijke en positieve boost geven. Maak een vrolijke playlist van jouw lievelingsnummers en beluister ze vaak. Doe een dansje, zing mee en voel de positieve energie door je lichaam stromen in het moment. Dit werkt bij mij altijd.

Tip 4. Ga vaker de natuur in

Onze natuur is zo ongelooflijk kalmerend. Als ik te veel over dingen na denk of als ik mezelf niet zo goed voel, dan is de natuur de beste oplossing. Even lekker met Dusty wandelen en spelen in het bos of op het strand. We staan vaak in de natuur en wij merken dat dat een positief effect heeft op ons.

Eva en Dusty tussen de maisvelden

Maak verbinding met de natuur en geniet van de stilte of juist de geluiden. Maak elke dag een wandeling en sta soms even stil. Kijk met aandacht naar de wereld en bewonder al het moois dat je ziet. Ook als je alleen maar een wandeling in het stadspark maakt. Luister naar de geluiden van de natuur en geniet van het moment. Wees mindfulness, haal een paar keer diep adem en voel de vrijheid.

Tip 5. Geef aandacht en luister

Één van de belangrijkste tips om in het nu te leven. Niet alleen om in het nu te leven maar ook om gezonde relaties te houden. Aart en ik zijn bijna 24 uur samen en geloof mij het is niet altijd rozengeur en maneschijn tussen ons. Maar we hebben geleerd dat als we elkaar aandacht geven en naar elkaar luisteren we ver komen. Zonder goed communicatie wordt alles een stuk moeilijker.

Hoe vaak komt het voor dat je in gesprek bent met iemand, maar dat je niet écht geluisterd hebt naar wat die andere persoon heeft gezegd? Soms hebben we verkeerde verwachtingen of overtuigingen van wat andere mensen moeten zeggen of doen. Hierdoor is onze interesse weg en hebben geen zin om echt te luisteren.

Maar luisteren en volledige aandacht geven aan een ander helpt je enorm om in het nu te leven. Accepteer dat elk mens anders is en niet iedereen aan jouw verwachtingen en overtuigingen voldoet. Maak van elke contact moment een mogelijkheid om mindfull te zijn zonder verwachtingen of overtuigingen. Hierdoor leef je meer in het nu en ontstaan er betere gesprekken en relaties in je leven.

leven in het nu tips wees vrolijk als dit stel

Ga jij meer in het nu leven met onze tips? Of wil je meer oefeningen? Ik raad je de online cursus Mindfulness voor het dagelijkse leven van Happy with yoga aan. Deze praktische cursus geeft je nog meer tips en leert je in een mum van tijd hoe jij ook in het nu kunt leven.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening, laat ons in een berichtje hieronder weten wat jij van deze tips om meer in het nu te leven vind.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *