20 tips om een positieve mindset te ontwikkelen

Ontwikkel een positieve mindset

positieve mindset tips linksboven

Wat tof dat je meer uit jezelf wilt halen en tips zoekt om een positieve groei mindset te ontwikkelen. Alleen al daarvoor wil ik je een groot compliment geven! Sommige mensen denken niet eens na over dit soort dingen en blijven in hun eigen wereld hangen omdat dat makkelijker is. Zonde! Het leven is niet makkelijk.

Het ene moment gaat alles prima en vervolgens gebeurt er iets negatiefs. Het belangrijkste is hoe je daarmee omgaat. Hoe ga je om met je gedachten? In dit artikel onthul ik 20 praktische tips voor een positieve mindset die ons geholpen hebben en die je makkelijk in je dagelijkse leven kunt gebruiken. Het is een lang maar interessant artikel geworden dus lees snel verder.

Positieve mindset tips gebruiken en toepassen

Hieronder staan 20 tips om jouw mindset te veranderen tot een positieve mindset. Maar als je ze alleen maar leest en er verder niets mee doet is dat zonde van jouw potentie. De belangrijkste tip die ik je daarom meteen wil geven is; pas de tips toe in jouw dagelijks leven.

Sommige tips vragen misschien veel doorzettingsvermogen terwijl andere tips heel makkelijk zijn om toe te passen. Het belangrijkste is dat je gelooft in jezelf en met behulp van deze tips ben jij op de goede weg naar een positieve mindset.

Tip 1. Accepteer jezelf en accepteer dat je KAN veranderen.

Het geheim van verandering is… Stop met vechten tegen wat je niet meer wilt en richt je aandacht op wat je wel wilt.

Jezelf accepteren en accepteren dat je kan veranderen zijn de eerste tips om een positieve mindset te ontwikkelen. Kijk eens goed naar al je positieve en negatieve eigenschappen, je fouten, je successen, je lichaam, je verleden, je overtuigingen, je gewoontes alles wat er in je op komt. Schrijf alles op en accepteer het allemaal. Zo krijg je een helder inzicht over jezelf en vergroot je meteen je zelfvertrouwen waardoor je je zekerder voelt.

Als je weet wat jouw sterke en zwakke punten zijn kun je makkelijker focussen op de dingen die je wilt veranderen. En ja, je kunt dingen echt veranderen als je dat echt wilt. Vaak is dit een moeilijke stap maar besef dat niemand perfect is en dat hoeft ook niet.

Geloof in je eigen vaardigheden, geloof erin dat je kunt groeien en jezelf verder kunt ontwikkelen. Je bent weliswaar geboren met bepaalde intelligentie en talenten, maar deze staan niet vast. Je kunt altijd groeien en ergens beter in worden, als je maar blijft proberen.

Lees HIER meer over wat mindset is en hoe je herkent welke mindset jij hebt.

Tip 2. Wees blij en dankbaar voor wie je bent en wat je nu hebt.

Voordat wij fulltime in onze camper leefden heb ik de podcast ”Leef je mooiste leven” van Michael Pilarczyk geluisterd. Hij had het over hoe eenvoudig het is om je mooiste leven te leven en dat we misschien wat vaker dankbaar moeten zijn. Hij had twee mooie uitspraken die ik graag met jou wil delen:

Leef je leven elke dag alsof het de eerste dag van je leven is. Wees elke dag verwonderd over alles wat je meemaakt wat je tegenkomt, wat je ziet. Dus leef vanuit die kinderlijke nieuwsgierigheid alsof het je eerste dag is. Stel je voor dat je voor het eerst hier op deze planeet bent dat je om je heen kijkt en je bent verwonderd. Leef je leven op die manier. Elke dag!

Leef je leven alsof het elke dag je laatste dag is. Haal er alles uit wat erin zit. Het is jouw laatste dag. Geniet van alles wat er nog is en wees dankbaar voor al het moois. Accepteer de situatie hoe die is alsof dit jouw laatste dag zou zijn, hoe moeilijk dat misschien ook is.

Tip 3. Omschrijf hoe jouw leven er uit zou zien als je weet dat alles wat je wilt zou lukken. (Jouw ideale leven)

Pak pen en papier en beantwoord de volgende vragen. Het is goed om hier even de tijd voor te nemen en te brainstormen.

  • 1. Wie wil ik zijn? – Hoe ziet de ideale versie van mij eruit?
  • 2. Wat wil ik doen? – Wat vind ik heel leuk om te doen?
  • 3. Waar wil ik naar toe? – Welke landen of steden staan er nog op mijn bucketlist?
  • 4. Hoe wil ik eruitzien? – Wat is mijn ideale beeld in de spiegel?
  • 5. Wat wil ik hebben? – Welke spullen zouden cool zijn om te hebben?
  • 6. Wat voor mensen wil ik om me heen hebben? – Denk aan positieve mensen die energie geven.
  • 7. Hoe wil ik me voelen? – Welke gevoelens wil ik meer of minder ervaren in mijn lichaam?

Deze vragen helpen je om een beter beeld te krijgen van jouw toekomstige (ideale) leven. Neem hiervoor voldoende tijd, laat de inspiratie stromen en oordeel niet op wat je opschrijft. Dromen komen alleen maar uit als je durft om over ze te dromen.

Positieve mindset tips

Tip 4. Bedenk wat voor acties je moet ondernemen om dit te bereiken.

Bij de vorige tip heb je een duidelijker beeld over je ideale leven gekregen. Nu gaan we kijken wat je tegenhoudt om dit te bereiken.

Denk heel goed na over de volgende vragen.

  • 1. Waarom ben ik dat nu nog niet?
  • 2. Waarom doe ik dat nu nog niet?
  • 3. Waarom ben ik daar nu nog niet?
  • 4. Waarom zie ik er nu niet zo uit?
  • 5. Waarom heb ik dat nu nog niet?
  • 6. Waarom heb ik die mensen nog niet om mij heen?
  • 7. Waarom voel ik mij nu niet zo?

Als voorbeeld kijken we even naar vraag 4; Hoe wil ik eruitzien? Je antwoord zou kunnen zijn: Ik wil er graag slanker uitzien. Met dit antwoord in je achterhoofd vraag je aan jezelf: Waarom zie ik er nu niet zo uit? Veel voorkomende antwoorden zijn: Ik ben best wel lui, geen zin om te sporten, durf niet naar de sportschool te gaan, ik heb weinig tijd voor mezelf enz… De antwoorden zijn natuurlijk bij iedereen anders.

Het belangrijkste is dat je eerlijk naar jezelf kijkt en dat opschrijft. Ik pak er een antwoord bij: ik heb geen zin om te sporten. Hiermee kun je verder brainstormen met jezelf en de oplossingen komen dan vanzelf naar boven.

Voorbeeld: waarom heb ik geen zin om te sporten? Misschien werk ik te veel waardoor ik moe ben? Zou het fijn zijn om minder te werken? Of misschien heb ik te weinig motivatie? Hoe kan ik meer motivatie krijgen? Zo blijf je vragen stellen en ga je door totdat je een oplossing gevonden hebt.

Tip 5. Probeer altijd positief over jezelf en anderen te denken.

Goede kans dat je geen idee hebt hoe vaak je negatieve gedachten hebt en hoe dat jou beïnvloedt. In het kort; negatief denken kan een gebrek aan zelfvertrouwen, besluiteloosheid, twijfelen, piekeren en angst veroorzaken. Waardoor je meer problemen dan kansen ziet.

Programmeer je gedachten opnieuw en denk positiever. Als je positiever denkt ben je zelfverzekerder, gelukkiger en succesvoller. Je focust beter en je neemt makkelijker beslissingen. En wat ik heel belangrijk vind is dat je meer durft. Je durft weer in actie te komen. Hierdoor ga je in plaats van problemen de kansen en de mogelijkheden zien waardoor je de uitdagingen minder vaak opgeeft. Hopelijk geef je het helemaal niet op!

Positieve mensen vertrouwen anderen mensen eerder en zijn tevredener over hun relaties. Ze klagen en roddelen niet/minder over andere mensen. Probeer je gedachten een positieve richting op te sturen en zie de mooie dingen in jezelf en andere mensen.

Tip 6. Durf uitdagingen aan te gaan.

Als het goed is weet je nu waar je aan moet gaan werken om je ideale leven te creëren. Durf de stappen hiervoor te zetten en vertrouw op jezelf! Daar heb je wel een gezonde dosis zelfvertrouwen bij nodig en dat kan je bereiken door jezelf te accepteren en geloven dat je alles kan.

Als je genoeg zelfvertrouwen hebt dan is er geen excuus, ga ervoor. Nieuwe uitdagingen brengen nieuwe mogelijkheden en nieuwe resultaten. Met elke nieuwe uitdaging ben je een stap dichter bij je ideale leven.

Tip 7. Als iets de eerste keer niet lukt, analyseer dan welke vaardigheid of strategie beter werkt. Geef niet op.

Niet alle tips voor een positieve mindset hebben veel uitleg nodig. Lees de quote en laat hem even op je inwerken.

”Winnaars zijn niet de mensen die nooit falen, maar de mensen die nooit opgeven”

Tip 8. Als iets lukt, geef jezelf een compliment en vier het!

Het vieren van succes is hartstikke motiverend. Je raakt gemotiveerd om dit resultaat nogmaals te behalen of zelfs te verbeteren. Het maakt niet uit hoe groot of klein een succes is. Geef jezelf een compliment en vier het op de manier die op dat moment bij jou past.

Pak een glaasje wijn, doe een dansje of geef jezelf een klopje op de schouder, het maakt niet uit wat je doet. Dit zijn mooie momenten in het leven om jezelf succesvol te voelen.

Tip 9. Maak kleine doelen.

Een positieve groei mindset ontwikkel je niet van de ene op de andere dag, daarom is het belangrijk dat je haalbare doelen stelt voor jezelf. Natuurlijk heb je grote doelen nodig om te bepalen in welke richting je jezelf wilt ontwikkelen maar kleine doelen zorgen ervoor dat je stap voor stap dichter bij je einddoel komt.

Kleine doelen stellen heeft meerdere voordelen:

  • Kleine doelen zijn sneller haalbaar waardoor je gemotiveerd blijft.
  • Met ieder klein doel ben je een stap dichterbij je einddoel.
  • Kleine doelen zijn minder eng dan grote doelen.
  • Je gaat langzaam een nieuwe leefstijl bouwen versus je gooit je hele leven om.
  • Veel kleine veranderingen maken een grote verandering in je leven.

Tip 10. Als iets niet lukt bij andere mensen, zoek iets wat ze goed hebben gedaan en geef daar een compliment voor.

Sommige mensen genieten er bijna van als er bij andere mensen iets fout gaat. Dat vind ik erg vervelend en heb dit zelf helaas vaker ervaren. Het gebeurt veel te vaak dat negatieve mensen nare dingen zeggen of mensen zelfs uitlachen als iets niet gaat zoals het zou moeten gaan.

Terwijl die persoon ontzettend zijn best heeft gedaan om een doel te bereiken. Dit geeft dan uiteraard een slecht gevoel. Maar als je jouw doel wil bereiken geef dan geen aandacht aan de negatieve reacties en blijf doorgaan. Op het moment dat jij je doel bereikt ben jij degene die lacht! 😉

Positieve mindset tips quote

Zorg dus dat jij één van de weinige mensen bent die naar de goede kanten van mensen kijkt en geef daar een compliment voor. Ik vraag mezelf altijd; hoe zou het voelen als dit of dat met mij gebeurt. Want als ik mij misschien zo voel dan voelt een ander dat waarschijnlijk ook.

Dus vraag ik aan jou: Hoe zou jij je voelen als er iets bij jou fout gaat en er niemand achter je staat? Misschien denk je nu: ik hoef niemand achter mij te hebben staan. Maar denk er eens over na. Hoe zou jij je voelen als iets fout gaat maar iemand probeert je op te vrolijken met een compliment en opmerkt wat je goed gedaan hebt? Dat is een beter gevoel toch?

Tip 11. Als iemand succes heeft, zeg gefeliciteerd en vraag naar hun succesformule.

Dit werkt eigenlijk hetzelfde als tip 10. Voel je niet bedreigd door successen van anderen maar laat je erdoor inspireren. Vraag wat voor hen de sleutel tot succes was. Misschien is dit ook wel de sleutel die voor jou werkt. Geef dus een compliment, ga een gesprek aan en stel goede vragen. Door in gesprek te gaan en vragen te stellen aan succesvolle mensen, omring je je met de mensen die jou in de groei mindset helpen te komen/blijven.

Tip 12. Laat jezelf inspireren door mensen die een groei mindset hebben.

De mensen die je om je heen hebt zijn heel belangrijk. Als je jezelf verder wilt ontwikkelen probeer dan meer aandacht te geven aan de mensen die een positief gevoel geven en minder aandacht aan de mensen die overal iets negatiefs in zien. Negatieve mensen trekken jou onbewust naar beneden waardoor je je minder goed voelt en kosten vaak alleen maar energie.

Laat jezelf inspireren door mensen die een positieve mindset hebben. Ga met positieve mensen om of luister eens naar inspirerende podcasts van succesvolle mensen. En de belangrijkste, kijk regelmatig op deze site. Wij schrijven deze artikelen om jou te inspireren. 🙂

Tip 13. Volg een cursus of neem een coach.

Durf in jezelf te investeren, je bent de architect van je eigen leven. Kan een architect een huis bouwen zonder kennis? Natuurlijk kan dat maar waarschijnlijk waait het huis bij de eerste storm omver. Met het leven is het precies hetzelfde.

Als je niet weet in welke richting je je leven wilt sturen of als je alleen maar problemen ziet en je weet niet hoe je verder moet, dan is het slim om online cursussen te volgen of een coach te nemen. Ik heb meerdere cursussen over mindset en persoonlijke ontwikkeling gevolgd. Online-cursussen kosten niet heel veel en je leert er heel veel van. Daarnaast heb ik een coach die ik altijd om advies kan vragen. Een goede coach kan jou inspireren en motiveren om je eigen weg te vinden.

Tip 14. Lees boeken.

Lees je graag boeken of kijk je liever naar series of films op tv? Het lezen van specifieke boeken is heel goed om jezelf verder te ontwikkelen. Maar niet iedereen is gek op lezen. Ik was dat zelf ook niet. Daarom wil ik je graag helpen.

Zorg ervoor dat je een doel hebt, bijvoorbeeld: ik wil graag een positieve groei mindset ontwikkelen. Dit is een duidelijk en motiverend doel. Als je je op je doel concentreert dan wordt daarover lezen opeens leuk. Begin met lezen en maak er een routine van.

boek met hartje

Tip 15. Vraag feedback van mensen die je vertrouwt.

Hiermee bedoel ik mensen met een groei mindset, mensen die het beste uit je halen.  Niet de mensen die alleen maar de negatieve kanten belichten, want deze mensen zullen jou de verkeerde adviezen geven. Zij zullen het advies geven om op je huidige level te blijven.

Zoek mensen die je vertrouwt, misschien roepen ze al jaren dat je meer kunt dan wat je nu doet. Dit zijn de mensen die jouw potentie zien. Vraag de mening van deze mensen over jou zoals; wat doe ik goed en wat zou ik misschien anders kunnen doen? Iedereen ziet elkaar anders en daardoor kun je veel van elkaar leren.

Tip 16. Accepteer kritiek en probeer er wat mee te doen.

Negatieve feedback of kritiek kan lastig zijn om mee om te gaan. Soms voelt het als een aanval en het kan zijn dat je het gevoel hebt dat die persoon je expres pijn wil doen. Of dat iemand jou de schuld probeert te geven. Dat is iets dat je niet moet doen. Met deze gedachten zet je de bescherm modus aan en kom je in een negatieve spiraal terecht.

Natuurlijk is het niet leuk om kritiek te ontvangen maar het is belangrijker hoe je ermee om gaat.

3 Extra tips voor een positieve mindset:

  • Luister goed naar wat de ander zegt en blijf rustig.
  • Ga niet meteen in de verdediging, hoe moeilijk dat ook is.
  • Stel vragen. Bijv.: “Wat bedoel je daarmee? Hoe denk jij dat het zou moeten gebeuren? Wat vind je dat er beter kan? Waarom vind je dat?”

Grote kans dat als je doorvraagt je erachter komt dat de kritiek niet zo slecht bedoeld was. En dat die ander zijn fouten niet probeert te verbergen achter zijn kritiek zoals jij had bedacht. Als je een groei mindset wilt ontwikkelen wees dan niet bang om fouten te maken of naar kritiek te luisteren. Deze behoren gewoon tot het leven en daar leer je juist het meeste van.

Tip 17. Overwin je angst.

Één van de lastigere tips om een positieve mindset te krijgen is het overwinnen van je angst. Gezonde angst is meestal kortstondig en ontstaat bij een echt gevaar. De stress die daarbij vrijkomt duurt daardoor ook niet heel lang. Gezonde angst zal je als het goed is maar enkele keren overkomen.

Ongezonde angst kan erg lang duren en dat kan tot problemen leiden. Deze angst is vaak gelinkt aan een gevaar dat er helemaal niet is. Je bent dus eigenlijk bang voor de angst. Je vlucht voor iets dat het vluchten niet waard is. Dit gedrag veroorzaakt langdurige stress waar je niet vanaf komt zolang je je angst niet onder ogen komt.

Stel je zelf vragen om de oorzaak van je angst te achterhalen. Als je de oorzaak ontdekt hebt ga je aan de slag om je angst te overwinnen. Dit kan lastig zijn en zal veel motivatie vragen. Hou je doel als motivatie in gedachten en overwin je angst.

sunset in Portugal

Tip 18. Begin met yoga of meditaties.

Door yoga te beoefenen ontspannen je hersenen hierdoor krijg je meer ruimte in je hoofd voor positieve gedachten. Yoga heeft enorm veel voordelen die je helpen om meer rust en tevredenheid in je leven te brengen. Yoga is heel gezond voor je mentale en fysieke gezondheid. Hieronder staan een aantal voordelen van yoga zodat je nog meer zin krijgt om met yoga te beginnen.

  • Vermindert stress en helpt bij slaapproblemen.
  • Je leert om op de juiste wijze adem te halen.
  • Versterkt en verbetert jouw lichaam.
  • Je voelt je goed en gelukkig.
  • Stimuleert een betere focus.

Geen ervaring met yoga? Volg deYoga Stap voor Staponline cursus voor beginners en ontspan je brein.

Tip 19. Ga vaak de natuur in.

Het is wetenschappelijk bewezen dat tijd doorbrengen in de buiten lucht je gezonder maakt. Wandelen in het bos, de bergen of gewoon in het park in de buurt is een vreugde voor je lichaam en geest.

Wij wonen in een camper busje dus ik hoef niet uit te leggen dat we 80% van onze tijd lekker in de buitenlucht zijn. In een stad staan met de camper vinden wij niets dus meestal zijn we ook snel klaar met de citytrips. We staan liever lekker vrij en midden in de natuur. Lekker buiten eten, grote wandelingen maken met Dusty en genieten van alle momenten. Gewoon in de natuur zijn vind ik de makkelijkste manier om mezelf op te vrolijken. Daarom heb ik deze tip uitgelicht.

Natuurlijk hoef je niet in een busje te wonen om van de natuur te genieten. Wandel lekker alleen of met je geliefde, vriend(in) of familielid. Tijdens het wandelen ontstaan vaak goede gesprekken waardoor je elkaar beter begrijpt. En als je alleen wandelt raad ik je aan om jouw favoriete muzieklijst of een inspiratie podcast af te spelen. Als ik tijdens het wandelen mijn favoriete muziek luister voel ik me vrij en soms maak ik een dansje. De meeste mensen zullen dat raar vinden en niet doen. Maar ik blijf mezelf en ik hou van het leven. Dit gevoel gun ik iedereen.

Extra tips voor een positieve mindset: ga vaker wandelen of sporten, in de zomer kun je lekker picknicken, lezen of tuineren in de buitenlucht. Bewonder alles wat je ziet en geniet van alle mooie momenten in je leven.

Tip 20. Begin met een gezonde leefstijl.

Jouw leefstijl heeft de grootste impact in je leven. Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat je gezonder bent en daarnaast dat je je goed voelt en lekker in je vel zit, zowel geestelijk als lichamelijk. Je vindt de balans weer met jezelf waardoor je fitter wordt en ook beter slaapt. Gezondheid is het belangrijkste in ons leven. Drink voldoende water, eet gezonder, beweeg wat vaker, ga meer naar buiten. Je leeft maar één keer dus zorg goed voor jezelf.

Wat vind jij van mijn positieve mindset tips? Hebben ze jou geholpen? Laat gerust een opmerking achter.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *